JellyPages.com

*!milaQalisya!*

*!milaQalisya!*

Wednesday 11 February 2015

PemiNaT SipUt

Korang suka kuih siput? aku memang peberet kuih tuh. Tiap kali raya mesti request suh mak buat. Kalau jari tangan aku yang gentel memang jadi kuih tar dah jawab nya xada rupa siput lah kan.

Tu cerita kuih siput. Tapi kalau tengok siput tak kisah lah apa-apa jenis siput pun mesti aku surrender. Geli. Badan dia yang lembik berlendir tuh memang tak la aku nak suka. Tapi ada satu makhluk ni, rasanya spesis dia yang lain pun memang buat benda yang sama, suka jadi siput dan sah-sah la aku tak geli bila tengok lagi rasa geram nak peluk ada lah. hahaha....

Nak tahu apa rahsianya. Ni lah rahsianya.. tak payah pakai mekap tebal-tebal nak nampak cantik gebu macam ni. hehee...

Si Kecil Anak Bulus

Dalam banyak-banyak gaya tidur Chiko ada satu pattern bila dia sejuk ke tak sihat ke mesti dia buat gaya tidur siput sedut ni. Masa ni dia baru mula nak kenal dengan aku. So tak biasa lagi dengan tuan baru tu yang dia membawa diri sorang-sorang kat tepi pintu rumah dan dia mesti akan pilih untuk lending atas alas kaki ni walaupun aku dah sediakan tempat tidur paling best dalam dunia.. (dia tak pandang pun tilam aku tuh... T_T)

Ingat lagi tak, masa aku ambil Chiko ni memang dia giler2 sakit (cirit-birit) yang boleh diklasifikasikan teruk jugak la sebab aku sendiri tak pernah jaga kucing sakit. Sedih juga la.. dah la kita pun baru adopt dia...sakit pulak tu.. tak cukup cirit then demam pulak.Then aku pun bawa lah dia ke vet jumpa doc Hazlim for the 2nd time. Yang lebih sedih Chiko belum divaksin lagi mesti badan dia tak kuat nak lawan sakit demam tu semua....



Waktu ambil gambar ni Chiko demam. Vet cakap mungkin dia demam terkejut sebab beralih tuan dan rumah. Belum biasa dengan persekitaran dia... Sedih jugak aku time ni. Mula-mula dulu dia cirit pastu selang dua minggu Chiko demam pulak. Mau nya tak sebak hati aku tengok. Sebelum ni tangan aku tak panas pun bila bela binatang peliharaan ni. Tapi dengan Chiko banyak betul ujian nya. Kerja dia tidur je masa ni. Badan pun panas ja. 

Dr. Hazlim ada tanya "sehari dua sebelum Chiko demam dia cirit lagi tak?."

Aku jawab "cirit dia baru baik dan dia aktif bermain dua hari lepas". 

Disebabkan cuaca yang selalu hujan masa ni ye lah hujung tahun kan, doc tanya ada tak dia main kat luar takut dia terkena air hujan. So far dia indoor cat doc, saya memang belum pernah lepas dia kat luar rumah. 

Doc tanya lagi "antibiotik dia hari tu bagi makan habis tak?

Errr... "bila dia dah sihat dan sangat aktif, sampai tiap kali main mesti melompat-lompat, jadi saya dah stopkan semua ubat-ubat dia doc". (dalam hati mati la aku nanti kena bebel)

Dr. Hazlim; "kalau boleh bagi habis ubat antibiotik tuh dan saya akan tambah ubat lain dan jugak makanan tambahan A/D Hills Prescription. Boleh juga diberi minum air kelapa ikut cara tradisonal katanya...

Ni dia A/D Hills Prescription setin aku beli RM9 kat Klinik 
A/D Hills Prescription ni kalau korang nak tahu ialah makanan dengan protein tinggi dan high calorie dan lengkap nutrisinya untuk penyembuhan cepat pada haiwan. Sebab kucing korang bila rasa tak sihat selalunya diorang takde selera makan sama juga macam kita bila demam. A/D Hills ni kuat baunya so boleh attract hidung kucing yang tersumbat sebab selsema.

Nampak tak selera makan dia dah datang

Air Kelapa memang banyak khasiatnya bukan untuk manusia je haiwan pun sama

Sah-sah lah kucing tak kan minum kalau korang letak straw macam ni... hahah... So aku memang kena force feed dia minum air kelapa ni pakai picagari/syringe.Disebabkan aku duduk bujang so tak ada lah orang ambilkan gambar masa aku suap air kelapa ni kat Chiko. Hahaha.... 

Tapi kena ingat tau jangan sesekali bagi air kelapa after korang bagi ubat kat kucing korang. nanti tak ada kesan. Masa aku bagi Chiko minum pun after three days dia demam.

Memang banyak benda nie kat kotak 1st Aid Chiko


Be strong ye My Baby


Doc cakap warna bulu Chiko ni special edition ( dalam hati kembang dan bangga jap). Chiko ni ada kembar seiras jugak tapi lain jantina tak macam Ryu ngan Ryo (kembar jantan). Nanti ada masa aku letak cerita pasal kembar Chiko ni dalm lain entry ye. Salah silah keluarga dia pun nanti aku akan cerita sebab aku tengah link dengan owner lama dia. Sedikit sebanyak kena ambil tahu tentang baka dan keturunan Chiko jugak betul tak. Kalau Chiko rindu family dia nanti boleh lah jugak aku tunjuk kat dia gambar family dia kan... Hehehe.... 

And now.. Chiko dah sihat lari-lari bagai panjat semua tiang rumah...usha awek kat luar pun ye.. Hehehehe... Sesekali rindu juga nak tengok dia tidur gaya siput macam ni..tapi dalam kondisi badan yang sihat lah... jangan sakit-sakit lagi ye sayang... ;-))






No comments:

Post a Comment